Development Center - „Moda na Sukces” czy „Gra o Tron”?

Development Center

Development Center - „Moda na Sukces” czy „Gra o Tron”?

Autor: Lidia Przybyłowicz
...wybierz właściwą strategię rozwoju pracowników w organizacji.

Development Center jest w dzisiejszych czasach coraz szerzej znanym terminem, nie tylko wśród osób z branży HR, ale również wśród osób poszukujących pracy, osób zajmujących wysokie stanowiska w korporacjach… i nie tylko. Aby jednak odświeżyć Waszą wiedzę, krótkie wyjaśnienie – jest to metoda oceny potencjału i kompetencji pracowników wykorzystywana głównie w celu rozwoju pracowników lub wyznaczenia ścieżek awansu w firmie.

niebo-1.png
Dla nas, ludzi z HR-u, których misją jest 
rozwój pracowników, upowszechnianie wiedzy dotyczącej AC/DC (kojarzycie?) to kwestia zasadnicza. Zrozumienie celów i mechanizmu działania tych narzędzi weryfikacji kompetencji to niezbędne przygotowanie do wyprawy, której celem jest rozwój. Możliwość uczestniczenia w tej wyprawie będzie dla Twoich pracowników niczym jazda „Windą do nieba”, a nie tytułowa „Highway to hell”.


Sesja Development Center jest bowiem złożona i wymagająca dla osób ją przygotowujących, dlatego aby oszczędzić Twój czas najlepiej ją zlecić. Oczywiście trudność wzrasta wprost proporcjonalnie do chęci przeprowadzenia jej w rzetelny sposób... A jak wiemy, w każdej branży znajdą się czarne owce, które będą chciały przy minimum wysiłku osiągnąć maksimum zysku, nie zważając na jakość wykonanej pracy. Jednak co złego, to nie my ;)

Nie warto się jednak skupiać na tym, jak złożonym zadaniem jest zaprojektowanie ośrodka rozwoju (tak właśnie tłumaczymy DC na polski; choć nie da się ukryć, że częściej używaną, chwytliwą nazwą jest właśnie ta anglojęzyczna). Pozostaw to ekspertom w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi!

A tymczasem zastanówmy się raczej nad tym, dlaczego właściwie warto się na DC zdecydować.

Najważniejszym argumentem, który należy podkreślić, jest fakt, że Development Center to skuteczna metoda oceny kompetencji pracowników. I co najlepsze, nie jest to argument wyssany z HR-owskiego palca, by namówić nieświadomych menadżerów na nadszarpnięcie swojego budżetu. To fakt poparty badaniami empirycznymi. I nie, to nie są badania typu „dziewięciu na dziesięciu ankietowanych woli Coca-Colę”… Rzetelność tej metody szacuje się na 0,7 (w przedziale od 0 do 1), co oznacza, że z dużym prawdopodobieństwem spełnia ona swoje zadanie. Jeśli więc chcesz umożliwić swoim pracownikom jak najpełniejszy rozwój w ramach ich własnych predyspozycji, to zorganizowanie DC jest fantastycznym pomysłem. Nie dość, że będziesz miał poczucie, że robisz coś pożytecznego dla swojego zespołu, to w dodatku wcale nie będziesz musiał tego robić. Przynajmniej nie osobiście. Zlecisz nam tę najtrudniejszą część a sam otrzymasz gotowy raport i zyskasz uświadomionych, poinformowanych pracowników.

My zasiejemy ziarna, a Ty zbierzesz plony w postaci:
 
  • lepszych wyników,
  • wyższego morale zespołu,
  • lepszego samopoczucia osób pracujących w Twojej firmie.
Nie chcę przez to powiedzieć, że Twoi pracownicy usłyszą o sobie same superlatywy, które tylko mile połechcą ich ego. To, co otrzymają po wzięciu udziału w zaprojektowanym i przeprowadzonym przez nas DC, to konstruktywna informacja zwrotna – zawarta zazwyczaj w szczegółowym raporcie, opisującym zachowania i wypowiedzi, które wystąpiły u danego uczestnika podczas wykonywania zadań oraz prawdopodobne konsekwencje tych zachowań. Dzięki temu uczestnik zobaczy dokładnie, jakie skutki mają poszczególne uruchamiane przez niego np. w sytuacjach kryzysowych zachowania. Od osób przeprowadzających Development Center (…ekhm, czyli od nas) otrzyma wskazówki, jak te schematy w optymalny sposób zmodyfikować lub jakie elementy powinny się jeszcze w nich pojawić, tak aby ich praca była jeszcze bardziej efektywna. Czyż nie brzmi to idealnie?

Przeprowadzenie Development Center jest jednak przydatne nie tylko w samym rozwoju kompetencji pracowników, lecz jest to również świetny sposób np. na wybranie lidera z danego zespołu. Jeśli więc nie sypiasz po nocach, bo gryziesz się z tym, którego ze świetnych, notabene, specjalistów uczynić szczęśliwym awansowanym, to zorganizuj DC. Wtedy częściową odpowiedzialność za tę trudną i (czasami) niewdzięczną decyzję, przejmuje zewnętrzny HR, który jest w oczach pracowników bezstronny i nieobarczony uprzedzeniami, które, jak wiadomo, niekoniecznie są dobrymi towarzyszami sprawiedliwej oceny. Dzięki dokonanej analizie kompetencji będziesz mógł spojrzeć z innej strony na proces decyzji. Oprzesz go na silnych barkach kompetencji Twoich pracowników, a nie, na przykład, ich dużej pewności siebie czy przebojowości – bo przecież nie od dziś wiadomo, że bywają one niepowiązane z umiejętnościami.

Odpowiednio zaprojektowana i przeprowadzona seria(l) sesji DC sprawi, że w Twojej firmie zapanuje wieloletnia moda na sukces zamiast sezonowej i wyniszczającej Twój zespół gry o tron 😉
W HR Executive stworzymy indywidualnie dopasowany do Twoich potrzeb scenariusz, w którym każdy pracownik będzie skazany na sukces.

 
Tagi:
1